تبلیغات
مدیر ایرانی(مدیریت و دانلود کتاب سابق) - آشنایی با بازارها
 
مدیر ایرانی(مدیریت و دانلود کتاب سابق)
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمود
نویسندگان
نظرسنجی
رشته تحصیلی شما؟






جمعه 24 اسفند 1386

شما که به مطالب مدیریتی و بازاریابی علاقه دارین  شما که رشته ی تحصیلیتون مدیریت بوده و هست شما که ادعای اینو دارین که تو اجتماع فردا میتونین مدیر لایقی باشین چقدر از مدیریت اطلاعات دارین ؟

چقدر بازار هدف رو میشناسین ؟

به نظر شما مدرن ترین تعریف بازار چیه ؟

برای اینکه بتونیم با بازار و اجزای بازار آشنا شیم امروز تعاریف و کلیاتی در مورد بازار براتون دارم امیدوارم که بتونه براتون مفید باشه.

بازار واژه‌ای است كه امروزه در همه جا از آن سخن به میان می‌آید, بدون آن كه در نظر گرفته شود كه در حقیقت بازار چیست و چه تاثیری در تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی و غیره می‌گذارد.

بازار واژه‌ای است كه امروزه در همه جا از آن سخن به میان می‌آید, بدون آن كه در نظر گرفته شود كه در حقیقت بازار چیست و چه تاثیری در تصمیمات مهم اقتصادی و اجتماعی و غیره می‌گذارد.

حتی عادت به كار بردن این كلمات و جملات نیز نیاز به اطلاعاتی در این خصوص دارد. هر چند واژه بازار نمایانگر مفهوم و معنای خود است, اما عالمان علم اقتصاد،  بازار را مكان فیزیكی كه خریداران و فروشندگان برای مبادله كالا و خدمات دور هم جمع می‌شوند, می‌دانند. به عبارت بهتر به معنای كل خریداران (مشتریان اعم از حقیقی و حقوقی) و فروشندگان (شركت‌ها و كارگاه‌های تولیدی) كالای خود را مبادله می‌كنند. گاه بازار صورتی بالقوه و گاه بالفعل به خود می‌گیرد كه در صورت بالقوه بودن نیز بازار تابع شرایط محیط است. در وضعیت اقتصادی شكوفا و در حال رشد بازار بالقوه كاملاً متفاوت از بازار بالقوه در شرایط ركود اقتصادی است, اما در رابطه با شركت‌ها در صورتی كه گفته شود بازار بالقوه است به معنای حد نهایی تقاضا برای محصول است. این امر زمانی حاصل می شود كه فعالیت‌های بازاریابی شركت نسبت به رقبا افزایش یابد و به بالاترین حد خود برسد.

در این صورت مدیریت بازرگانی شركت‌ها نیروی خود را روی بهترین مناطق سرمایه‌گذاری كرده, بودجه مربوطه را به نحو مطلوب و بهینه میان این مناطق تقسیم می‌كنند. كه لازمه این امر تشخیص بازار بالقوه مناطق و میزان تقاضا برای كل صنعت در این مكان برآورد می‌شود در كشورهای پیشرفته, برای هر صنعت, سازمان‌هایی وجود دارند كه سهم هر شركت را برای هر صنعت برآورد می‌كند و شركت‌ها باید طبق آن سهم حركت كرده و بازار خود را نسبت به رقبا حفظ كنند یا حداقل همراه‌ آنها باشند. البته موقعیت كالا در بازار و پایگاهی كه كالا در ذهن مشتریان در مقایسه با رقبا دارد, نیز در این امر تاثیر گذار است.هر كالایی ممكن است از جهت یك یا چند صفت در بازار مشهور شود. بازارها هر چند به دو صورت بازار كالا, نوع كالایی كه در بازار به فروش می‌رسد و بازار عوامل تولید, بر حسب تولیدكنندگان نیز می‌توانند تقسیم بندی شوند, اما به طور كلی بازارها به شكل بازار رقابت كامل, رقابت ناقص, رقابت انحصاری, بازار بین‌المللی و بازارهای چند ملیتی تقسیم بندی می‌شوند. بازار رقابت كامل

در این گونه بازار تعداد زیادی از فروشندگان, كالاهای مشابهی را به تعداد زیادی از خریداران عرضه می‌كنند. از نظر اقتصادی هر گاه مبادله‌ای انجام می شود, یك نوع بازار ایجاد شده است. در بازار آنچه كه بسیار دارای اهمیت است و پایه و اساسی برای ایجاد بازار است وجود عرضه و تقاضا است. عرضه و تقاضا تعیین كننده قیمت كالا به شمار می روند. هر چند كه قیمت كالاها از نظر مشتریان بسیار مهم است و از دید آنها پوشیده نیست و بر حسب میزان و تعادل قیمت‌ها كالاها از سوی مشتریان خریداری می‌شوند. اگر مصرف كننده قادر به پرداخت هزینه كالا نباشد در حقیقت تقاضای او در بازار نادیده گرفته می شود و به عبارت دیگر تقاضایی برای اكتساب كالا نمی‌تواند داشته باشد. بنابراین مصرف كنندگان تقاضای خود را بر حسب قیمت تغییر می‌دهند. تولیدكنندگان نیز برای این كه روند تولیداتشان مقرون به صرفه باشد باید عوامل تولید در دسترس خود را طوری با یكدیگر تركیب كنند كه بیشترین میزان تولید را با حداقل هزینه به دست آورند تا با فروش تولیدات خود سود قابل توجهی به دست آورده و بازار را در دست گیرند. در این بازار عواملی موثرند كه از آن جمله همگن بودن كالاهاست. به این معنا كه كالاهای واحدهای تولیدی در یك صنعت خاص در بازار كاملاً مشابه هستند به طوری كه خرید از هر واحد تولیدی برای مصرف كنندگان بی تفاوت است. از آنجا كه كالاهای تولیدی مشابه هستند, هیچ خریداری حاضر به خرید كالا با قیمت بالا نسبت به سایر واحدهای تولیدی نیست.

تعداد زیاد تولیدكننده

تعداد فروشندگان و یا تولیدكنندگان بسیار زیاد است كه مقدار فروش هر كدام از آنها نسبت به كل میزان فروش بازار ناچیز است لذا فروشندگان به تنهایی قدرت در تعیین و یا تغییر جهت بازار ندارند.

تعداد زیاد مصرف كننده

در بازار رقابت كامل تعداد خریداران و مشتریان زیاد است, اما خرید آنها در مقایسه با خرید در بازار ناچیز است و لذا مصرف كنندگان و مشتریان نیز به تنهایی تاثیری در تعیین و یا تغییر قیمت كالا در بازار ندارند.

البته این عوامل در بازار رقابت كامل بسیار اهمیت دارند. برای كاملتر شدن این عوامل می‌توان از سیال بودن عوامل و صنایع تولیدی در بازار, شفافیت بازار و حداكثر سود مطلوبیت در بازار را نیز نام برد.

بازار انحصاری

بازارهای انحصاری نیز دارای شرایطی خاص هستند و این بازار برای كالاهایی همگن تنها یك فروشنده وجود دارد، قیمتی برای فروش كالا تعیین شده است كه ورود برای سایر واحدهای تولیدی به بازار سود آور نیست و یا واحد تولیدی موجود عرضه و فروش مواد اولیه اساس برای تولید كالا را كنترل می‌كند. گاه نیز با روش تولید و تكنولوژی لازم برای تولید، كالا را در انحصار خود درمی‌آورد. همچنین گاهی از طرف دولت اجازه تولید انحصاری كالا را داشته یا به وسیله مقررات بازرگانی به وسیله دولت از واحد تولیدی حمایت می‌شود. البته قیمت كالا در بازار انحصاری برای انحصارگر به دلیل وجود یك عرضه كننده ثابت نیست. در این بازار واحد تولیدی انحصارگر در رابطه با قیمت كالا و رابطه میزان تولید كالا دو نوع تصمیم‌گیری اتخاذ می‌كند. اول آنكه می‌تواند قیمت كالای تولید شده را تعیین كند و تعیین مقدار فروش براساس این قیمت را برای حداكثر سود به عهده تابع تقاضای بازار بگذارد. دوم آنكه می‌تواند مقدار فروش را تعیین كند و اجازه دهد تابع تقاضای بازار قیمتی را تعیین كند كه به ازای آن سود تولید كننده به حداكثر برسد. انحصارگر كه صاحب بازار انحصاری است زمانی بازار را در حالت تعادل می‌داند كه حداكثر سود را در كوتاه مدت به دست آورد. كسب حداكثر سود متوسط انحصارگر زمانی عملی می‌شود كه بتواند میزان تولید را انتخاب كند كه به ازای آن تابع درآمد نهایی مساوی با قیمت حداكثر سود است.

بازار رقابت انحصاری

در بازار رقابت انحصاری كالای فروشندگان بیشمار به جای اینكه با هم مشابه باشند از نظر كیفیت و یا بسته بندی با یكدیگر متفاوت است. در این بازار هدف جلب و جذب مشتری است. فروشندگان كه همان واحدهای تولیدی هستند باید قیمت‌هایی را تعیین كنند كه بتوانند مشتریان بیشتری را جلب و جذب كنند، زیرا در غیر این صورت مشتریان به كالاهایی با كیفیت مشابه و یا پایین‌تر، اما ارزان قیمت‌تر مراجعه می‌كنند. در این زمان است كه رقبا بازار را به دست می‌آورند. در این بازار نقش تبلیغات و آگهی‌ها نمایان می‌شود و واحدهای تولیدی برای ایجاد تمایز و تفاوت میان كالاها و خدمات خود و سایر تولیدكنندگان به آگهی‌های تجاری متوسل می‌شوند. هرچند این سازمان و شركت‌ها هزینه‌هایی برای جلب مشتریان متحمل می‌شوند، اما پس از مدت زمان كوتاهی با سودآوری بالا این هزینه جبران می‌شود كه به این ترتیب تعادل در بازار رقابت انحصاری به وجود می‌آید.

بازار چند قطبی

این بازار در اغلب جوامع صنعتی، یعنی چند عرضه كننده در مقابل تعداد كثیری تقاضا كننده یا مشتری قرار گرفته‌اند. البته در بخش تولید چند فروشنده، تقاضای انبوه خریداران را به نحوی برآورده می‌كنند كه اتخاذ سیاست هر یك از آنها در وضع بازار و وجود دیگر فروشندگان موثر باشد، در چنین حالتی بازار چند قطبی ایجاد می‌شود. تولیدكنندگان در این نوع بازار می‌توانند تاثیر زیادی بر قیمت بازار گذارند، اما نمی‌توانند به طور مستقل قیمت كالا را تعیین كنند. باید عكس‌العمل رقبا را در نظر گیرند، زیرا الگوی واكنش رقبا در این حالت می‌تواند اشكال زیادی به خود گیرد. به عنوان مثال حالتی از بازار چندقطبی می‌تواند وجود داشته باشد كه در بنگاه‌های اقتصادی تصمیم به توافق با یكدیگر بگیرند كه وضعیتی شبیه انحصار ایجاد می‌شود. در این حالت مقدار تولید، فروش و قیمت كالا مشابه وضعیت انحصاری تعیین می‌شود.

بازار بین‌المللی

در پنجاه سال گذشته، گسترش مبادلات كالا آن هم تا این اندازه كه فاصله و مسافت فرهنگ‌ها را به چند گام تبدیل كرده، به ذهن هیچ انسانی خطور نمی‌كرد. هر چند امروز همه این كم و بیش در همه جای دنیا اتفاق افتاده است. شعار خودكفایی، جای خود را به شعارهایی نظیر تلاش برای یافتن جایگاهی مناسب در بازار بین‌المللی داده است. با توجه به این مسائل سازمان باید به صورت و شكلی از درك كامل محیط بازار بین‌المللی برسند. این بازار در دو دهه اخیر تغییرات شگرفی داشته است كه موجبات ایجاد فرصت‌ها و موانع بسیاری شده است. حجم مبادلات بین‌المللی در صنایع اتومبیل سازی، الكترونیك و غیره رشد چشمگیری داشته است. شركت‌های چند ملیتی علاوه بر گسترش فعالیت‌های بازار یابی خود، امكانات تولید خود رد كشورهای مختلف را افزایش داده‌اند كه این گونه شرایط موجب ایجاد اقتصاد صنعتی در كشورهای جهان شده است و جهان را به سوی صنعتی شدن می‌كشاند. برخی كشورها صادركنندگان عمده كالاهای صنعتی و سرمایه هستند. آنها مبادلات بسیاری با هم انجام می‌دهند و واردكنندگان مواد خام و كالاهای نیمه ساخته به شمار می‌آیند. همچنین این كشورها یا واردكنندگان بازار خوبی برای كالاهای صنعتی با ارزش افزوده كم و انواع گوناگون كالاهای مصرفی‌اند. هر چند بسیاری از كشورهای دنیا در تلاش هستند كه از رقبا پیشی گیرند و بازار صادرات را به دست آورند.

بازارهای چندملیتی

شركت‌های غول آسای چند ملیتی دست به ابداع یك سیستم كل زده‌اند. هر گاه كه منع قانونی و فرهنگی برای فعالیت آنها وجود نداشته، آنها اهمیت مرزهای ملی را به حداقل رسانده‌اند و استراتژی‌های خود را بیشتر بر حسب جنبه‌های اقتصادی جهان ایجاد كرده‌اند. این شركت‌ها تا حدود زیادی غیر سیاسی هستند و بیشتر به منافع سهامداران خود در هر نقطه كه باشند علاقه‌مندند، تا منافع یك كشور خاص، چنانچه شركتی به فروش مواد دارویی اشتغال دارد سودآورترین روش كار این است كه استراتژی خود را بیشتر بر اساس بازارهای بین‌المللی طراحی كند تا بازار خاص یك كشور، هرچند آنچه كه گفته شد تنها مثالی برای روشن شدن مطلب بود.این سیستم موجب شناخت بازارهایی می‌شود كه به صورت بالقوه می‌تواند محصولات شركت را جذب كرده یا شركت خود را با ویژگی‌های آن بازار تطبیق دهد. در این بازارها ممكن است تنها احتیاج به سرمایه‌گذاری در تسهیلات تولیدی باشد. اگر بازار بالقوه مناسب سرمایه‌گذاری باشد این كار باید انجام شود. عوامل سیاسی و اجتماعی چنانچه به سودآوری قضیه تاثیر داشته باشند باید مورد توجه قرار گیرد.

بنابراین بازار از بخش‌های ناهمگن از مصرف كنندگان تشكیل می‌شود. هدف از اینكه بازارها دسته بندی می‌شوند نیز شناسایی گروه‌های هم نیاز و هم پسند یا هم سلیقه در میان مشتریان است. در همه حال مشتریان حرف اول را می‌زنند و بازار بر اساس نظرات آنها تشكیل، تغییر و تداوم می‌یابد.

مكانیسم بنیادین بازار

در اقتصاد مبتنی بر بازار، تصمیم‌گیری در باره اختصاص منابع، توسط تعداد بیشماری تولیدكننده و مصرف كننده مستقل انجام می‌شود. در این میان تغییر سلیقه مصرف كنندگان از جمله این مكانیسم‌هاست كه پیدایش تغییر در سلیقه مصرف كنندگان موجب می‌شود تااز طریق مكانیسم قیمت‌ها، تخصیص منابع تولید نیز با این تغییر هماهنگ شود. در این میان شناخت بازار كالا به افراد كمك می‌كند تا به این امر واقف شوند كه چه چیزی تولید كنند و دیگر سخن این كه قیمت در بازار به منزله صدور علایم انجام وظیفه می‌كند. قیمت‌ها با صدور علایمی سبب می‌شوند تا مقدار مصرف و تولید این كالا در برابر تغییرات قیمت واكنش نشان دهند.

بنابراین قیمت‌ها در بازار به تولیدكنندگان نشان می‌دهند تا چه كالا و خدماتی تولید كنند و به مصرف كنندگان تعیین می‌كنند خرید چه كالایی و استفاده از چه خدماتی برای آنها مقرون به صرفه است.

مكانیزم‌های بازارهای بین‌المللی

مكانیزم‌های بازارهای بین‌المللی با بازارهای داخلی متفاوت است. در آنها مسائلی همچون: موازنه پرداخت‌های بین‌المللی، ارز خارجی، تعرفه و سود گمركی كالاهای وارداتی، شیوه‌های بسیار گوناگون امور اعتبارات، شیوه‌های مختلف انتقال حق مالكیت‌ كالاها از چه طریق تجارت متقابل و شیوه‌های گوناگون حمل و نقل مطرح است.

 

برگرفته شده از کتاب مدیریت بازاریابی





نوع مطلب : بازاریابی، 
برچسب ها : مقاله،
لینک های مرتبط :
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:36 ق.ظ
Hey! I know this is kinda off topic but I was wondering if you
knew where I could get a captcha plugin for my comment form?

I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one?

Thanks a lot!
دوشنبه 30 مرداد 1396 06:10 ب.ظ
Excellent post. I was checking constantly
this blog and I am impressed! Very useful info particularly
the last part :) I care for such info much.
I was looking for this certain information for a long time.
Thank you and best of luck.
دوشنبه 9 مرداد 1396 09:25 ب.ظ
Hello, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam remarks?
If so how do you prevent it, any plugin or anything you
can recommend? I get so much lately it's driving me mad so any assistance is very much appreciated.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:00 ق.ظ
I really love your site.. Excellent colors & theme.
Did you develop this amazing site yourself?
Please reply back as I'm trying to create my very
own blog and want to find out where you got this from or exactly what the theme is called.

Many thanks!
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 08:42 ب.ظ
Hi, Neat post. There is a problem together with your web site in web explorer, might test this?

IE nonetheless is the marketplace chief and a good part
of other folks will miss your magnificent writing due to this problem.
جمعه 25 فروردین 1396 04:04 ب.ظ
I am actually pleased to glance at this weblog posts which consists of lots of useful data, thanks for providing these information.
یکشنبه 20 فروردین 1396 05:51 ب.ظ
Everyone loves it when people get together and share ideas.
Great website, stick with it!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
Page Rank Yahoo bot last visit powered by MyPagerank.Net
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه